Loading Events

Leren Leren!
Gluren bij de buren

Op vrijdag 22 maart 2019 organiseert RINO amsterdam in Hotel Casa Amsterdam het Schoolpsychologencongres.
Zoals de titel van het congres al doet vermoeden gaat het op het congres over hoe leerlingen leren om te leren en hoe ze leren.
Gluren bij de buren doen we bij onze collega’s in België.

Op het programma van het congres staan vier keynote sprekers. Jelle Jolles, hoogleraar Neuropsychologie e.m. aan Vrije Universiteit, vertelt Over leren, executief functioneren en schools presteren. Marcel Schmeier is onderwijsadviseur, auteur en bevoegd leerkracht basisonderwijs en neemt je mee in de wereld van Effectief rekenonderwijs op de basisschool. Karine Verschueren, hoogleraar schoolpsychologie aan de KU Leuven spreekt over Een veilig klasklimaat als basis voor het leren. Paul Kirschner, Universiteitshoogleraar en Hoogleraar Onderwijspsychologie aan de Open Universiteit geeft je, aan het einde van de dag, stof tot nadenken. Zijn keynote gaat over het ontstaan en bestaan van onderwijsmythes. Wat moeten schoolpsychologen hierover weten, om iets daaraan te kunnen doen?

Naast de presentaties van de keynote sprekers is er een gevarieerd programma aan parallelle workshops en presentaties door Anja Rosner, Evelien Dirks, Katrien Struyven, Mirella van Minderhout en Ruurd Adrian.

Programma

09:00 uur
Inschrijving en koffie
10:00 uur Opening door dagvoorzitter Marieke van Dam
10:05 uur
Patrick Lancksweerdt en Vera Naber nemen de deelnemers mee in een aantal BE en NL specifieke thema’s en begrippen en actuele ontwikkelingen
10:25 uur
Mirella van Minderhout brengt op een speelse manier de deelnemers met elkaar in gesprek over hun ervaringen, waar ze trots op zijn en wat ze als grootste uitdagingen zien
11:00 uur Keynote Jelle JollesOver leren, executief functioneren en schools presteren
11:45 uur Koffiepauze
12:15 uur Keynote Marcel Schmeier: Effectief rekenonderwijs op de basisschool
13:00 uur Lunch, met markt, posters en pitches
14:00 uur Keynote Karine VerschuerenEen veilig klasklimaat als basis voor het leren
Discussant Mirella van Minderhout over de implicaties die dit heeft voor het werk van de schoolpsycholoog
14:45 uur Parallelsessies
  • Anja Rosner: Intake mbo: de ideale startmeting voor leren en ondersteuning?
  • Evelien Dirks: Klaar voor de start? De sociaal-emotionele en cognitieve start van kinderen met een auditieve of communicatie beperking in het basisonderwijs.
  • Katrien Struyven: Binnenklasdifferentiatie: Ieders leer-kracht realiseren
  • Mirella van Minderhout & Helma Koomen: LLInC Interventie om Leerkracht leerling interactie te verbeteren
  • Ruurd AdrianVan oppervlakkig naar verdiepend leren, m.b.v. de solo taxanomie en de leeruitdaging
15:45 uur Koffiepauze
16:15 uur Keynote Paul Kirschner: Onderwijsmythes: Wat schoolpsychologen hierover moeten weten om iets daaraan te kunnen doen
17:00 uur Afsluiting en borrel

 

Deel dit bericht, kies het platform!